Hvordan kan ett bilde endre innvandringsdebatten?

Aktuelt, Sosiale medier Kommentarer (0)

I september i år ble bildet av det vesle barnet Aylan Kurdi spredd til 20 millioner mennesker på 12 timer. Bildet endret debatten på sosiale medier fra å være en diskusjon om innvandring til å bli en debatt om individuelle mennesker på flukt.

Bildet av den tre år gamle syriske gutten på en strand i Tyrkia, fikk store konsekvenser for den innvandringspolitiske debatten i flere land, viser ny forskning. Bildet av treåringen vekket folks samvittighet og engasjement.

Forskergruppa ved Visual Social Media Lab, University of Sheffield har undersøkt nesten 3 millioner poster på sosiale medier som fulgte i etterkant at den lille gutten ble funnet på stranda. Vi har sett på hvordan bildet ble spredd, hvordan bildet ble søkt på fra ulike land og hvilken effekt bildet har hatt på sosiale medieplattformer.

Screen Shot 2015-12-17 at 10.55.14

Forskerteamet har fått tilgang til tall fra Googles News Lab journalist-team, som har analysert millioner av søk rundt Aylan Kurdis død. Disse tallene gir et interessant innblikk bak twitters og facebooks ekkokamre: Det viser hva folk lurer på og er bekymret for, men det reflekterer også politiske linjer og strømninger i et land:

Tallene viser at mens de i Tyskland var mest opptatt av å søke etter hva man kunne gjøre for å hjelpe, så søkte Italia om hvordan man kunne adoptere et foreldreløst Syrisk barn, og om Paven hadde gitt katolikkene noen retningslinjer, mens Ungarn spurte om hvordan en kristen skulle respondere på flyktningene.

Forskningen viser at bildet genererte et massivt sivilt engasjement verden over, som i hvertfall på kort sikt endret den politiske debatten. I Norge, der det var kommunevalg, så vi at engasjementet bildet genererte fikk helt eksplisitt påvirkning på valgresultatet.

Et annet sentralt funn er at den såkalte ‘klikktavismen’ som har fått mye kritikk for å ikke være ordentlig aktivisme, for å ikke være politiske nok og for å være en altfor passiv form for engasjement, må undersøkes fra andre vinkler. Studien viser at styrken i svakt engasjement når massen er stor er betydelig.

Rapporten i sin helhet finner du her: visualsocialmedialab.org/projects/the-iconic-image-on-social-media

» Aktuelt, Sosiale medier » Hvordan kan ett bilde endre...
Publisert, torsdag 17. desember, 2015
Av

Stengt for kommentarer.

« »